maandag 9 mei 2011

Nieuwjaarscadeau voor het lief van mijn broer

Officieel het eerste kledingstuk dat ik voor iemand anders gemaakt heb. (Nee, niet waar, ik heb ooit een satijnen rok gemaakt voor moederdag, en daar is nooit een rits in geraakt omdat satijn toch blijkbaar minder rekt dan de katoenen rok waar ik het model op gebaseerd had. Dus het is het eerste zelfgemaakte kledingstuk dat ik iemand cadeau kon geven. Nuance muss sein.)

Eerste stadium: men neme een polo van iemand die ondertussen twee maten strakker is geworden en doet die ondersteboven aan. Het moet gezegd worden: het lief van mijn broer heeft ongeveer dezelfde maat als ik, maar heeft toch iets meer doorzettingsvermogen
qua sport en heeft dus bijhorende strakkere benen.












Stadium twee: men voegt een elastiek toe in een tunneltje rond de buik. Vervolgens knipt men de polo af waar de oksels beginnen. Hopelijk is je rok nu nog lang genoeg. Voor mij was hij niet lang genoeg meer, maar de beoogde eigenaar is een grote fan van minirokjes met elastiek, dus dat komt mooi uit.












Ik vind de foto met het bewijs niet meer, maar dit model is niet alleen een leuk rokje, maar ook een heel leuk strapless topje. (En dat modelleerde ik zelf, dus je mist wat!) Uit de mouwen van de polo had ik zakken gemaakt, die in de rokje-variant laag op de heupen komen (je wilt geen gapende zakken op het breedste van je heupen!) en in de topje-variant ter hoogte van de ellebogen, zodat het heel comfortabel hangt, zonder dat je het gevaar loopt om het topje af te trekken als je je armen laat rusten.

Tip om thuis te proberen: de Aladdinbroek. Makkelijk in 1 dag uit te voeren.
Neem een leuke t-shirt in de maat van je kont. Let erop dat het patroon ondersteboven ook werkt. Naai een tunneltje in de kant die nu nog de onderkant is. (De kant die sowieso altijd op je middel komt, ondersteboven of bovensteboven.) Haal er een elastiek door die in rust (dus niet uitgerokken) je buikomtrek plus 1 cm is. De ene centimeter is voor de avondbuik en voor de dikkebuikdagen. Heb je wel vaker last van avondbuiken, dan moet je maar meer dan 1 centimeter nemen. Jij kent je lichaam het beste, en je maakt nu eenmaal iets op maat.

Draai de t-shirt binnenstebuiten, teken (in niet-uitlopende inkt!) een halve cirkel van schouder tot schouder, grofweg evenwijdig aan de kraag. Speld beide lagen aan elkaar, naai op de lijn van de halve cirkel. Haal de speldjes weg. Draai de t-shirt weer buitenstebuiten. Steek je benen door de mouwen. Beoordeel of je Aladdinbroek naar je goesting is, want in principe is hij nu klaar. Goed gedaan!

Is hij naar je goesting, dan knip je de overtollige stof rond de kraag af. Met een kartelschaar hoef je daarna niks meer aan de naad te doen om te voorkomen dat de stof gaat rafelen. Maar met t-shirtstof kan je het risico van een gewone schaar wel nemen, t-shirtstof rafelt niet gemakkelijk. Is het model niet naar je goesting, neem een puntige schaar of een torner, haal voorzichtig de steekjes weer uit zonder de stof te scheuren. Mogelijk moet je de halve cirkel wat meer hyperbool-ish tekenen. Herhaal tot je Aladdinbroek naar je zin is. Goed gedaan! Klaar om in het park te zitten!

Geen opmerkingen: